Opakowania kartonowe znajdują bardzo szerokie zastosowanie. Nie ma chyba branży, która nie korzystałaby z dobrodziejstwa jakim jest pakowanie swoich produktów w zgrabne, trwałe i estetyczne pudełka, które są przy okazji doskonałymi nośnikami treści informacyjnych i reklamowych. Opakowania kartonowe wykonane z wysokiej jakości tektury znacznie ułatwiają transport i przechowywanie towarów – są to przecież symetryczne wielościany, których ułożenie w samochodzie albo na półce nie nastręcza żadnych trudności.

Eksponowanie towarów w kartonowych opakowaniach jest wygodne i dla personelu sklepu/punktu usługowego, który nie ma problemów z utrzymaniem nienagannego porządku oraz atrakcyjnej aranżacji i dla klientów, którzy od razu widzą cały asortyment.

Jakie zastosowanie mają opakowania kartonowe?

Pudełka kartonowe mają dwojakie zastosowanie: jako opakowania zbiorcze i jako opakowania indywidualne. Opakowania zbiorcze często są pozbawione ozdób, są za to bardzo wytrzymałe i mają naklejkę z najważniejszymi informacjami dotyczącymi zawartość (skład produktu, sposób przechowywania i transportowania). Opakowania indywidualne projektowane są z dbałością o estetykę. To one przyciągną uwagę klientów i na nich szukać będą bardziej szczegółowych informacji. Pudełka kartonowe to idealna powierzchnia na wyeksponowanie informacji rzeczowych oraz haseł reklamowych, a także innych towarów proponowanych przez producenta.

Rodzaje pudełek kartonowych

W zależności od rodzaju towaru, który chcemy zapakować w kartonowe pudełko, musimy dokonać stosownego wyboru. Warto pamiętać, że niektóre pudełka kartonowe tuż po wyjęciu z nich zawartości raczej na pewno trafią do kosza na śmieci, inne zaś będą służyły przez dłuższy czas. Wśród tych pierwszych są pudełka na zabawki, na sprzęt elektroniczny czy na niektóre artykuły spożywcze. Druga grupa to pudełka na leki czy suplementy diety.

Pudełka, które służą jedynie ochronie podczas transportu i ekspozycji pełnią rolę – nazwijmy to – ochronnego wabika: klient ma kupić produkt nieuszkodzony i kusząco zapakowany. Natomiast leki, suplementy a często także kosmetyki zaleca się przechowywać w oryginalnych opakowaniach, bo na nich nadrukowany jest skład chemiczny i sposób dawkowania/użytkowania. Opakowania takie chronią także przed szkodliwym działaniem światła.

Jeśli pudełko ma mieć znaczną żywotność albo czeka je długa droga w transporcie, dobrze żeby zrobione było to z tektury warstwowej pudełko fasonowe i/albo kaszerowane. Pudełka fasonowe wykonane z tektury wielowarstwowej mają charakterystyczne skrzydełka chowane w szczelinach opakowania, dzięki czemu otrzymujemy lity sześcian/prostopadłościan, który sam się nie otworzy i nie ma ryzyka wysypania się zawartości. Tego rodzaju opakowania robione z białej/beżowej/szarej tektury upodobała sobie branża kurierska, pakuje się w nie obuwie, części samochodowe, rowerowe, elektryczne i ogólnobudowlane. Najczęściej są to pudełka bez nadruków bądź z minimalistyczna szatą graficzną. Z kolei pudełka kaszerowane, także wielowarstwowe i mocne, są zdobniejsze – ostatnia klejona warstwa jest nośnikiem reklam, logotypów czy dodatkowych informacji.

Pudełka ozdobne

Z opakowaniami ozdobnymi mamy najczęściej do czynienia, kiedy otrzymujemy albo przygotowujemy prezent. Pudełka ozdobne są wielobarwne, pomysłowo oklejane i często… atrakcyjniejsze niż sama zawartość. To o wiele lepszy wybór niż torebki prezentowe, które są relatywnie drogie, nietrwałe i łatwo je uszkodzić. Ozdobne pudełko często nie trafia po rozpakowaniu prezentu do kosza, ale zostaje jako pojemnik na drobiazgi: biżuterię, leki, nici.

Opakowania reklamowe

Wśród pudełek ozdobnych warto wyróżnić opakowania reklamowe. Kiedy przygotowujemy dla naszych pracowników świąteczne prezenty i bonusy, chcemy stworzyć bazę gadżetów reklamowych dla kontrahentów albo zaoferować w naszym sklepie darmowe próbki towarów, opakowania reklamowe są istotnym czynnikiem wiążącym człowieka z marką produktu. To one pierwsze rzucają się w oczy, a nadrukowane na nich logotypy czy hasła na dłużej zostają w pamięci. Opakowania reklamowe przydatne są w instytucjach publicznych, które dbają o swój wizerunek oraz wszędzie tam, gdzie wręczanie gadżetów reklamowych należy do tradycji.

Na artykuły przemysłowe i na części

O ile pudełka reklamowe nie muszą być robione z bardzo wytrzymałej tektury, o tyle te na artykuły przemysłowe – tak. W grę wchodzi przede wszystkim bezpieczeństwo towaru w transporcie oraz podczas składowania. Niejednokrotnie w pudełka takie pakowane są bardzo drobne elementy, szkło, przedmioty nieodporna na działanie czynników atmosferycznych. Odpowiednio zabezpieczone pudełko jest gwarantem bezpieczeństwa zawartości na każdym etapie transportu oraz podczas przechowywania.

Czy samo pudełko wystarczy?

Pudełka tekturowe, nawet te z wielowarstwowej tektury, nie zawsze stanowią wystarczającą ochronę. Często więc towar pakuje się dodatkowo w folię zwykłą lub bąbelkową, impregnowany papier, styropian a do opakowania wrzuca dodatkowo saszetki z substancją pochłaniającą wilgoć. Nie zmienia to jednak faktu, że opakowanie z kartonu zawsze pozostaje nośnikiem informacji i reklam oraz elementem przyciągającym uwagę klienta.

Opakowania z nadrukiem czy bez?

Opakowanie bez jakiegokolwiek nadruku ma właściwie zastosowanie jedynie w przypadku, kiedy stanowi wyłącznie element ochronny i na pewno będzie wyrzucone. Ale i nawet wtedy, np. gdy jest to pudełko firmy kurierskiej, lubimy widzieć na opakowaniu choćby logo firmy. Pudełka bez nadruków często zamawiają firmy przeprowadzkowe, które udostępniają je potem swoim klientom do pakowania dobytku. Na takich pudełkach kartonowych nadruk jest zbędny: opisujemy je ręcznie, zgodnie z zawartością.

Nowoczesne metody ozdabiania pudełek kartonowych

Druk offsetowy i kaszerowanie to najczęściej stosowane metody ozdabiania opakowań kartonowych. Dają one nie tylko efektowny wygląd, ale i stanowią o dodatkowym wzmocnieniu opakowania. Coraz częściej wybieramy pudełka ozdobne jako schowki do przechowywania rzeczy dziecięcym pokoju czy na regale w salonie. Tektura jako materiał niedrogi i biodegradowalny nadaje się do rozmaitych aranżacyjnych eksperymentów a zrobione z niej pudełka można często wymieniać.

Kartonowe opakowania i pudełka cieszą się dużym zainteresowaniem zarówno wśród producentów towarów, jak i osób indywidualnych. Solidne, wytrzymałe i często naprawdę atrakcyjne wizualnie doskonale sprawdzają się wszędzie tam, gdzie liczy się bezpieczeństwo przechowywanej w nich zawartości oraz możliwość nadrukowania grafik i tekstów reklamowych bądź ozdobnych.

Zastosowanie i rodzaje opakowań kartonowych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (1 - liczba głosów, ocena: 5,00 z 5)
Loading...