Opakowania reklamowe stanowią nieodłączny element produktów, wprowadzanych na rynek przez firmy z wielu różnych branż. Starannie zaprojektowane i estetycznie wykonane pudełka kartonowe pozwalają na właściwą ekspozycję produktu na sklepowych półkach, zachęcając tym samym potencjalnego konsumenta do podjęcia decyzji o zakupie. Jak zatem zaprojektować opakowanie reklamowe, które będzie skuteczną formą promocji produktu? Oto garść praktycznych porad!

Opakowania, które sprzedają

Opakowania, podobnie jak inne materiały reklamowe, są często pierwszym punktem styku potencjalnego klienta z marką. Mają zwykle zaledwie kilkanaście sekund na to, by były zauważone i zapamiętane. I choćby dlatego, że pomagają firmom w generowaniu późniejszych zysków, warto postawić na ich staranne zaprojektowanie. W ten sposób staną się one idealnym wsparciem działań marketingowych i sprzedażowych. Dzięki dobrze zaprojektowanemu pudełku:

  • zainteresujesz klienta oferowanym produktem,
  • zyskasz innowacyjną formę promocji produktu i firmy,
  • zapewnisz ochronę produktom przed zniszczeniem,
  • zagwarantujesz bezpieczeństwo produktom na czas transportu,
  • zadbasz o właściwą ekspozycję produktu na sklepowych półkach.

Przede wszystkim strategia

Na opakowanie trzeba patrzeć w sposób całościowy – przewidzieć, jak opakowanie będzie się prezentowało na rynku oraz w jaki sposób reprezentować będzie tożsamość firmy. Z tego powodu pierwszym, a przy tym kluczowym elementem projektowania opakowania reklamowego jest przyjęcie strategii. Opracowanie założeń projektu i określenie przeznaczania pudełka ułatwia usprawnia poruszanie się w obszarze grafiki. A to z kolei zwiększa szansę na powodzenie całego przedsięwzięcia. W oparciu o dobry plan powstają dobre projekty opakowań.

Dobre opakowanie reklamowe, czyli jakie?

Projektując opakowanie reklamowe warto pamiętać, że powinno odzwierciedlać ono cechy i wartości, z jakimi chce być kojarzona dana marka. Osobowość i duch marki powinny korespondować z przygotowanym pudełkiem. Całość powinna tworzyć spójny wizerunek i komunikować potencjalnemu konsumentowi konkretne cechy. Podczas projektowania opakowań produktowych niech będą dla nas celem:

  • nowoczesny styl pudełka,
  • osadzenie opakowania w branży, z której działamy,
  • czytelna treść reklamowa,
  • rozpoznawalna identyfikacja wizualna,
  • wysoka jakość i trwałość wykonania.

Projektowanie opakowań reklamowych krok po kroku

Na finalny produkt jakim jest opakowanie produktu, składa się wiele działań, między innymi:

  • analiza konkurencji – badanie obecnej sytuacji rynkowej i określenie bieżącej i pożądanej pozycji firmy w stosunku do konkurencji,
  • zadanie opakowania – jakie są nasze oczekiwania względem niego, jakie funkcje będzie ono spełniało,
  • określenie grupy docelowej – opisanie potrzeb i oczekiwań odbiorców, do których chcemy trafić z opakowaniem reklamowym, uwzględnienie takich cech, jak płeć klienta, wiek i stopień zamożności odbiorcy, inaczej będzie wyglądał produkt przeznaczony dla młodzieży a inaczej dla dorosłych, inaczej luksusowy a inaczej tańszy,
  • wybór narzędzi projektowych,
  • wizualizacja projektu końcowego,
  • ustalenie budżetu na projekt, produkcję opakowań i ich dalszą promocję,
  • wydruk opakowań produktów.
Opakowania na zabawki

Na co zwrócić szczególną uwagę?

  • wymiary opakowania – przede wszystkim projektując opakowanie należy mieć na uwadze wymiary, które muszą być idealnie dobrane do rodzaju naszego opakowania i samego produktu, projektowane przez nas opakowania kartonowe powstają w oparciu o dowolny kształt wykrojnika i na indywidualne życzenie klienta, 
  • jakość materiału – wybierajmy pudełka produkowane są z wysokiej jakości kartonu, który nie tylko świetnie się prezentuje, ale przede wszystkim jest wytrzymały i odporny na zniszczenia, takie jak zgniecenia, pęknięcia oraz przetarcia, 
  • wytrzymałość opakowania – rodzaj tektury i typ opakowania dopasujmy do jego zawartości, opakowania z dodatkowym zabezpieczeniem sprawdzą się do przechowywania produktów szczególnie wrażliwych i o dużej wartości, 
  • sposób otwierania – z uwagi na funkcję opakowania warto dobrać również sposób jego otwierania, 
  • wykończenie – zastosowanie nowoczesnych metod uszlachetniania, takich jak tłoczenie na gorąco, foliowanie opakowania czy lakierowanie punktowe, pozwalające na uzyskanie pożądanego efektu, 
  • układ treści – z rozwagą zaplanujmy też o rozkład i ekspozycję treści, jakie mają znaleźć się na opakowaniu, teksty muszą być czytelne dla klienta i pozwalać na łatwą identyfikację zwartości, 
  • kolory – zadbajmy o dobre odwzorowanie kolorów poszczególnych elementów, na przykład logo firmy oraz wysoką rozdzielczość (minimum 300 DPI) elementów graficznych. W stworzeniu idealnego opakowania pomocne są przestrzenne modele, ułatwiające wybór optymalnego projektu. 

Trendy w projektowaniu opakowań reklamowych

Jak w przypadku każdej branży, także i w projektowaniu opakowań reklamowych, występują określone trendy. Warto inspirować się nimi, jeśli chcemy skutecznie przyciągać klientów do naszych produktów – zwłaszcza w czasach olbrzymiej konkurencji na rynku. Obecnie w trendach projektowania opakowań możemy zauważyć wykorzystanie takich metod, jak choćby eye-tracking, czyli mierzenie ruchu gałek ocznych podczas przeglądania materiałów wizualnych. Zgodnie z nim, opakowania reklamowe muszą być maksymalnie czytelne dla konsumenta, a najważniejsze elementy pudełka (w tym logotyp) rozpoznawalne dla niego w sposób automatyczny. Podobnie rzecz ma się z neuromarketingiem, który zakłada projektowanie opakowań reklamowych, które przyciągają nasze zmysły. Nie bez znaczenia jest też oddziaływanie opakowań na emocje konsumenta – i tak, choćby stosowanie dominującego motywu graficznego, buduje uczucie spokoju, zwiększa rozpoznawalność marki i przyczynia się do lojalności konsumenta wobec jej produktów. 


Szukasz odpowiedniego opakowania dla swoich projektów? Chcesz oferować swoje produkty w estetycznych, wytrzymałych i przykuwających wzrok opakowaniach? Zapraszamy do skorzystania z naszej kompleksowej oferty projektowania i wykonania na zamówienie kartonowych opakowań reklamowych według indywidualnego wykrojnika. Zapewniamy dopasowanie rozmiaru i rodzaju opakowania do potrzeb klienta oraz pełną personalizację nadruku.

Jak stworzyć niepowtarzalne opakowanie dla swojego produktu?
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (1 - liczba głosów, ocena: 5,00 z 5)
Loading...